Overslaan naar inhoud

Inhoudstafel

Wat je in dit boek ontdekt

E-FACTURATIE ONTCIJFERD is meer dan een gids voor compliance.


Het is een reis door de Belgische realiteit van Peppol, digitale documentstromen en een studiemodel over hoe e-invoices nieuwe data opleveren in het boekhoudmodel.


Van wetgeving tot workflow, van data tot strategie — elk hoofdstuk helpt je om niet alleen klaar te zijn voor 2026, maar ook om er sterker uit te komen.


  • Waarom e-facturatie nu relevant is
  • Doelgroep
  • Primair: accountants en ondernemers
  • Secundair: beleidsmakers en softwareleveranciers
  • Structuur en opzet van het boek
  • Een unieke combinatie van theorie en praktijk
  • De wetgeving
    • De wet van 6 februari 2024
    • Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019
  • VIDA
  • Wie mag de regels bepalen voor de factuur(vorm)voorwaarden?
  • Dubbel of een kopie van een factuur opnieuw verzenden
  • (Minimale) inhoud van een factuur
  • Taal van de factuur
  • Tijdstip van factuur uitsturen
  • Boetebeleid
  • Recht op aftrek
  • Bijlagen en hun juridische draagkracht
  • Artikel 44 en de gemende belastingplichtige
  • Self-billing
  • Het forfaitaire landbouwregime
  • De XML e-factuur
    • Wat maakt een factuur gestructureerd?
    • De sleutel tot efficiëntie e-facturatie begrijpen
    • Wat is XML?
    • Het hoofdelement in een XML-document
    • Elementen in een XML
    • Attributen in XML
    • Belangrijke technische regels voor XML
    • Namespaces in XML en hun rol in Peppol
    • CBC en CAC – de bouwstenen van een Peppol-factuur
    • Validatie via XML-schema’s (XSD) en Schematron
    • Meerdere specificaties binnen Peppol
    • Het belang van standaarden en normen voor e-facturen
    • De gelaagde normering van e-facturen
    • De Peppol BIS Billing-specificatie
    • De PINT-specificatie (Peppol International Invoice)
    • Extensies
    • Bijlagen of aanvullende documenten insluiten bij een Peppol-factuur
    • Kardinaliteit in een-factuur
    • De types facturen, InvoiceTypeCodes
    • Andere codes
  • De verzendwijze
    • Het Peppol-netwerk
    • Elektronische facturatie: drie onmisbare bouwstenen
    • De piramide: de drie lagen uitgelegd
    • Het netwerk: de praktische realisatie
    • Waarom een gestructureerd, gestandaardiseerd en beveiligd netwerk nodig is
    • KYC: Know Your Customer
  • De infrastructuur van Peppol
    • SMP (Service Metadata Publisher): De telefoonboek functie van Peppol
    • SML (Service Metadata Locator): De wegwijzer van Peppol
    • Peppol-documenttypes: meer dan alleen facturen
    • Het 4-hoekenmodel van Peppol
    • De vier hoeken uitgelegd
    • Hoek 1: de verzender
    • Hoek 2: Verbinding met een Access Point (AP)
    • Hoek 3: Het Access Point van de ontvanger
    • Hoek 4: de ontvanger – de factuur is bezorgd, nu start de verwerking
    • Peppol Invoice Message Response: extra feedback voor verzenders
    • Unieke Identifier in het Peppol-netwerk
    • Waarom je als ontvanger registreert, niet als verzender
    • Registratie in het Peppol-netwerk: Unieke identifiers en hun rol
  • De accountant als vertrouwenspersoon: de huisarts van een bedrijf
  • Rol van accountants
    • Waarom accountants een sleutelrol spelen in e-facturatie
    • Ontvangen en verzenden: hoe accountants en klanten samenwerken
    • De rol van de accountant in de Peppol-registratie
    • Opleiding en communicatie: een nieuwe rol voor de accountant
    • Van project naar proces: e-facturatie als operationeel onderdeel van je kantoor
    • Checklist: e-facturatie structureel beheren binnen het kantoor
    • Dataprotectie en digitale ethiek: een onderschatte zorg
  • Een nieuw model voor modern boekhouden: de vier pijlers
  • Het Structured Accounting Model (SAM)
    • Pijler 1: de Front-of-House-laag – de interface tussen accountant en ondernemer
    • Pijler 2: Structured data layer, de datahub – de financiële datakern
    • Pijler 3: de boekhoudlaag – van verwerkingsmachine naar validatiemodel
    • Pijler 4: De post-accountinglaag – van cijfers naar strategie
  • Implementatie voor eenmanszaken en andere kleine ondernemingen
  • Implementaties voor de kmo met voornamelijk Belgische handelingen
  • Implementaties voor internationale en complexe bedrijven
  • Toegevoegde waarde van e-facturatie
  • Succesvolle implementaties: wat werkte wel of niet?
  • Factureren: het uitreiken van voorschotfacturen of ontvangen van voorschotten
  • Factureren: scanningsoftware gebruiken om verkoopfacturen op te maken
  • Factureren: een kopie van een factuur verzenden
  • Factureren: vertalingen
  • Factureren: een betalingsherinnering uitsturen
  • Factureren: betwistingen, opvolging en correcties
  • Factureren met aankoopborderellen of self-billing: de case van de landbouwers
  • Inboeken
  • Hoe goederen en diensten “coderen” op een factuur
  • Terugbetalen van kosten van de werknemer
  • Proforma facturen
  • Meerdere munteenheden gebruiken
  • Archivering van e-facturen: de XML-factuur als wettelijk document